prof. dr. sc. Ivanka Živčić-Bećirević

prof. dr. sc. Ivanka Živčić-Bećirević

Možemo li govoriti o krizi mentalnog zdravlja studenata?

Očuvanje i unaprjeđenje psihičkog zdravlja studenata jedan je od bitnih prioriteta suvremenih sveučilišta. U posljednjih 10 – 15 godina govori se o tzv. krizi mentalnog zdravlja studenata. Većina europskih i svjetskih sveučilišta primjećuje kontinuirano povećanje broja studenata sa psihičkim problemima, osobito depresivnosti, anksioznosti i suicidalnosti.

U predavanju će biti predstavljeni rezultati dugogodišnjeg ispitivanja psihološke prilagodbe i psihičkog zdravlja studenata na riječkom sveučilištu, s osobitim naglaskom na rezultate praćenja studenata tijekom i nakon pandemije COVID-19. Ispitivanje je provedeno u 5 faza, tijekom svakog pandemijskog vala te na proljeće 2023. godine. U svakoj fazi obuhvaćeno je oko tisuću studenata, dok su s manjim brojem studenata provedena ponavljanja mjerenja. Pored uobičajenih stresova kojima su studenti izloženi (akademski zahtjevi, financijski problemi, eventualno odvajanje od obitelji i sl.), život i studiranje tijekom pandemije izazvali su i brojne druge izvore stresa (socijalna izolacija, nastava na daljinu, pogoršana financijska situacija i sl.). U skladu s podacima brojnih svjetskih sveučilišta, i u Hrvatskoj je tijekom pandemije primijećen značajan porast doživljaja stresa, kao i simptoma anksioznosti i depresivnosti u općoj populaciji, a osobito među adolescentima i mladim odraslim osobama. Normalizacija života i rada dovela je donekle do stabilizacije izraženosti psihičkih teškoća kod studenata, ali na žalost ne i do njihova smanjenja.

Psihičko zdravlje studenata usko je povezano s njihovim akademskim funkcioniranjem. Upravo zbog recipročnog odnosa između psihičkih teškoća i narušenih akademskih postignuća izuzetno je korisno rano otkrivanje studenata sa problemima te provođenje učinkovitih intervencija s njima. Lako dostupna, besplatna psihološka podrška i pomoć studentima s različitim psihičkim teškoćama treba biti prioritet svakog sveučilišta. Veći broj studenata sa psihičkim teškoćama, uz smanjenje stigme, rezultirao je i porastom interesa za uslugama psiholoških tretmana. Smanjenje raskoraka između potreba i interesa studenata sa jedne strane, te mogućnosti pružanja psiholoških tretmana s druge strane, predstavlja izazov današnjice za sveučilišta diljem svijeta. U tom kontekstu ukratko će se predstaviti organizacija, iskustva u radu i rezultati rada Sveučilišnog savjetovališnog centra Sveučilišta u Rijeci tijekom 25 godina rada.


Dr. sc. Ivanka Živčić-Bećirević radila je kao redoviti profesor u trajnom zvanju na Odsjeku za psihologiju Filozofskog fakulteta u Rijeci do 2022. godine, gdje je bila nositeljica nekoliko kolegija iz područja kliničke psihologije na diplomskom studiju, poslijediplomskom specijalističkom studiju te doktorskom studiju psihologije. Bila je voditeljica poslijediplomskog specijalističkog studija Psihološko savjetovanje na Filozofskom fakultetu u Rijeci. Objavila je velik broj znanstvenih i stručnih radova u domaćim i stranim časopisima, poglavlja u knjigama i jednu stručnu monografiju te podnijela preko 100 priopćenja na znanstveno-stručnim skupovima. Dugi niz godina posvećena je radu sa studentima, u edukaciji i istraživanjima, kao i u psihološkom tretmanu studenata sa problemima prilagodbe i psihičkim poremećajima. Vodila je nekoliko znanstvenih projekata s ciljem ispitivanja i praćenja psihičkog zdravlja studenata. Bila je među osnivačima Sveučilišnog savjetovališnog centra Sveučilišta u Rijeci te njegova voditeljica tijekom 23 godine. Predsjednica je Hrvatskog udruženja za bihevioralno-kognitivne terapije te provodi edukaciju i superviziju iz bihevioralno-kognitivne terapije u Hrvatskoj i Sloveniji. Aktualna je predsjednica nacionalnog odbora za dodjelu EuroPsy certifikata.

prof. dr. sc. Zvonimir Galić

prof. dr. sc. Zvonimir Galić

Odsjek za psihologiju Filozofski fakultet u Zagrebu

Kakvi nas poslovi čine sretnima i uspješnima? SUPERB model kvalitete posla i pregled novih istraživanja kvalitete rada u Hrvatskoj

Veza je čovjeka i rada fundamentalna jer je jedna od ključnih značajki ljudske prirode težnja da svoju energiju ulažemo u aktivnost koja je usmjerena k nekom cilju, odnosno u rad. U suvremenom društvu rad je u ljudski život najčešće integriran preko poslova koji, uz obiteljske obaveze, većini ljudi predstavljaju centralnu životnu aktivnost. Istovremeno, znatan je broj ljudi nezadovoljan i neproduktivan na svojim radnim mjestima pa napušta organizacije ili iseljava u potrazi za boljim poslom i boljom budućnošću.

U ovom predavanju predstavit ću naš pristup istraživanju kvalitete poslova koji polazi od pretpostavke da su poslovi onoliko dobri koliko nam zadovoljavaju temeljne psihološke potrebe. U nastojanju da sažmemo više od 50 godina istraživanja psihologije rada u jedan teorijski okvir, u našoj istraživačkoj grupi razvili smo SUPERB model posla. Prema tom modelu aspekti koji su važni za motivaciju i produktivnost na radnom mjestu jesu: ekonomska i psihološka sigurnost (Safety), kontinuiran psihološki razvoj na radnom mjestu (Upgrading), osjećaj svrhovitosti i smislenosti poslova (Purpose), slobodno upravljanje vlastitim ponašanjem (Empowerment), smisleni odnosi na radnom mjestu (Relationships) te doživljaj ravnoteže radne i ostalih životnih uloga (Balance). Osim teorijskog opisa pokazat ću niz naših istraživanja u kojima smo SUPERB karakteristike posla doveli u vezu sa zadovoljstvom poslom, angažiranosti na radnom mjestu te namjerom davanja otkaza / iseljavanja iz Hrvatske.

Ključni nalaz ovih istraživanja, provedenih na nacionalno reprezentativnim uzorcima hrvatskih radnika, jest da, premda je važna, plaća nije ključna odrednica dobrobiti i motivacije na radnom mjestu. Zadovoljstvo poslom, (ne)angažiranost na radnom mjestu i namjera davanja otkaza u jednakoj ili većoj mjeri ovise o stupnju u kojem su psihološke potrebe zadovoljene, odnosno koliko je posao SUPERB. Na kraju predavanja dat ću preporuke kako oblikovati poslove i radne okoline da budu usklađeni s ključnim psihološkim potrebama čime ćemo osnažiti potencijal za preventivne aktivnosti u radnim organizacijama.

Ključne riječi: kvaliteta poslova, SUPERB model kvalitete posla, namjera davanja otkaza, iseljavanje, zadovoljstvo poslom


Zvonimir Galić redoviti je profesor i predstojnik Katedre za psihologiju rada na Odsjeku za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Njegovi glavni istraživački interesi vezani su uz motivaciju i donošenje odluka u organizacijskom i potrošačkom ponašanju. Poslije doktorata iz psihologije na Sveučilištu u Zagrebu usavršavao se na Purdue University, Psychological Sciences (Fulbright’s Post Doctoral Research Award) i Australian National University, Research School of Management (Endeavour Postdoctoral Fellowship). Njegova istraživanja objavljena su u uglednim međunarodnim časopisima, a i održao je niz pozvanih predavanja na stranim visokoškolskim institucijama. Bio je voditelj dva istraživačka projekta Hrvatske zaklade za znanost („Implicitna ličnost i radno ponašanje“ 2014. – 2017., „Implicitna ličnost, donošenje odluka i vođenje u organizacijama“ 2018. – 2023.). Član je uredništva časopisa Journal of Vocational Behavior, International Journal of Selection and Assessment i Journal of Personnel Psychology. Suvoditelj je sveučilišnog poslijediplomskog specijalističkog studija Upravljanje ljudskim potencijalima koji zajednički izvode Ekonomski i Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.

prof. dr. sc. Silvija Ručević

prof. dr. sc. Silvija Ručević

Odsjek za psihologiju Filozofski fakultet Osijek

Od nepovoljnih okolnosti do uspjeha – jačanje izvršnih funkcija i otpornosti kod djece

Nepovoljne životne okolnosti u djetinjstvu, poput izloženosti traumatskim događajima, siromaštvu ili obiteljskim stresorima, mogu imati duboke i trajne, često negativne posljedice na razvoj djeteta. No, važno je prepoznati da dio djece, unatoč negativnim iskustvima, uspijeva napredovati i ispuniti svoj potencijal, odnosno biti uspješnima. Pri tome važnu ulogu imaju otpornost i izvršne funkcije djece. Otpornost se kod djece odnosi na njihovu sposobnost da izdrže nedaće i oporave se od teških situacija, pokazujući emocionalnu snagu i prilagodljivost, dok su izvršne funkcije kognitivne vještine koje pomažu djeci u donošenju odluka i učinkovitom upravljanju izazovima. Otpornost i izvršne funkcije kod djece su isprepleteni i komplementarni aspekti njihova razvoja. Njihovo poticanje, odnosno jačanje otpornosti i razvoja izvršnih funkcija svakodnevnim aktivnostima, ranom intervencijom i sustavima potpore ključni su za djetetovu dugoročnu dobrobit i uspjeh.


Silvija Ručević zaposlena je na Odsjeku za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku gdje je angažirana na kolegijima koji se odnose na psihometriju i socijalnu psihologiju. U znanstvenom radu najviše se bavi proučavanjem psihopatskih osobina ličnosti, rizičnog i društveno neprihvatljivog ponašanja te izvršnih funkcija kod djece i mladih. Do sada je objavila niz znanstvenih radova te je bila voditeljicom i suradnicom na brojnim projektima (Hrvatska zaklada za znanost, Zaklada Adris, FP7 projekt, znanstveno-istraživački projekti u sklopu zajedničke hrvatsko-slovenske suradnje te ERASMUS K2). Dobitnica je dviju nagrada Filozofskoga fakulteta u Osijeku za znanstvenu aktivnost. Uz znanstvenu aktivnost, surađuje s nizom organizacija civilnog društva kojima je u fokusu zaštita ljudskih prava i rad s marginaliziranim skupinama.

dr. sc. Tijana Mirović

dr. sc. Tijana Mirović

Psihološko savetovalište Mozaik Centar za shema terapiju Beograd

Osnaživanje potencijala za preventivne aktivnosti u zajednici pogođenoj traumom

Tijekom proteklih desetljeća doživjeli smo čitav niz traumatskih događaja: ratove, izbjeglištvo i migracije, ekonomske krize i siromaštvo, političke i prave potrese, poplave, pandemiju i razne teške osobne priče. Neki su od nas bili žrtve i svjedoci nasilja ili diskriminacije, ostali bez posla, izgubili zdravlje ili krov nad glavom, ostali bez bližnjih. Kako su se spomenuti događaji događali jedan za drugim i to u dužem vremenskom razdoblju, nije bilo prostora da se sve to obradi, a samim tim ni za pun oporavak. Postojeći resursi ponovno su se i ponovno crpili, a novi slabo razvijali jer mogućnosti za to gotovo da i nije bilo. Kada su resursi i mogućnost zaštite slabi, a izloženost traumatskim događajima dugotrajna i višestruka, postoji visok rizik od razvijanja kompleksnog (složenog) posttraumatskog stresnog poremećaja (kPTSP). Imajući u vidu u kolikom smo stupnju (bili) izloženi različitim vrstama trauma, čini se da na ovim područjima pitanje prevencije kompleksnog PTSP-a postaje jedno od sržnih pitanja brige o mentalnom zdravlju. Budući da najčešće nemamo utjecaja na to hoće li se traume dogoditi, ključni aspekt prevencije kPTSP-a postaje pitanje izgradnje i jačanja resursa. No, iako kao psiholozi ili psihoterapeuti svakodnevno radimo na osnaživanju klijentovih osobnih resursa, akcije usmjerene na jačanje i izgradnju resursa unutar zajednice više su „izuzetak nego pravilo“. U tom je smislu tema ovogodišnjeg skupa ne samo važna, već i krucijalna.

Polazeći od ove teze i teme, cilj predavanja bit će oslikati izazove s kojima se susreću pojedinac i zajednica pogođena traumom, kao i mogućnosti da se jačanjem i izgradnjom osobnih i komunalnih resursa radi na prevenciji (daljih i dubljih) trauma i problema. Prvi dio predavanja bit će posvećen razumijevanju kPTSP-a i analizi kako se povijesna, transgeneracijska i razvojna trauma prepoznaju, ispoljavaju i tretiraju u našem kulturno-povijesnom i kliničkom setingu, dok ćemo u drugom dijelu prikazati neke od empirijski validiranih tretmana kPTSP-a. Poseban naglasak bit će stavljen na shema terapiju čiji je primarni cilj upravo rad s razvojnom i kompleksnom traumom, odnosno pomaganje klijentima da zadovolje nezadovoljene temeljne (razvojne) potrebe promjenom dugotrajnih i ponavljajućih kognitivnih, emocionalnih, interpersonalnih i bihevioralnih obrazaca. S obzirom na to da razvoj i mentalno zdravlje promatramo sistemski, odnosno kao fenomene neodvojive od šire društvene zajednice, osvrnut ćemo se i na društveni kontekst, odnosno na neke dobre društvene akcije i štetne prakse u našem okruženju. Nadamo se da ćemo time otvoriti prostor da zajedno promišljamo i diskutiramo o tome kako, u zajednici pogođenoj traumom, dodatno osnažiti potencijal za preventivne aktivnosti. Voljeli bismo da zajedničko promišljanje iznjedri podstrek i za zajedničko djelovanje, odnosno da i mi postanemo ili nastavimo biti neka mala zajednica – neki resurs koji osnažuje i vlastite zajednice i ovu našu regiju.

Ključne riječi: prevencija, kompleksni posttraumatski stresni poremećaj, shema terapija, zajednica pogođena traumom, resursi


Tijana Mirović doktor je psihološke znanosti, certificirana shema terapeutkinja napredne razine, trenerica i supervizorica, racionalno-emocionalno-bihevioralna psihoterapeutkinja (Associate Fellow of Albert Ellis Institute) i sistemska obiteljska psihoterapeutkinja. Do 2019. radila je kao izvanredni profesor za uže znanstveno polje psihologije na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, s kojega odlazi kako bi se u potpunosti posvetila privatnoj praksi koju je pokrenula 2009. godine. Dr. Mirović je tada u Beogradu osnovala Psihološko savetovalište „Mozaik“ u kome i danas radi kao direktorica programa, psihoterapeutkinja, edukatorica, medijatorica i glavna i odgovorna urednica publikacija koje izdaju Mozaik i Centar za shema terapiju Beograd (čiji je također osnivač). U okviru Centra za Shema terapiju Beograd (prvog akreditiranog i međunarodno priznatog trening centra za shema terapiju u regiji), dr. Mirović od 2016. radi kao direktorica, direktorica programa, trenerica i supervizorica, držeći edukacije i supervizije u zemljama bivše Jugoslavije, Grčkoj, Bugarskoj, Siriji i Egiptu. U okviru međunarodnog društva za shema terapiju (International Society of Schema Therapy) radi na poziciji nacionalnog i regionalnog koordinatora za certifikaciju (National and Regional Certification Coordinator), kao i člana Odbora za razvoj vještina kod supervizora (Supervisor Skills Development Committee) i Odbora za razvoj (nove) studije slučaja (Case Conceptualization Committee).
Pored akademskog i psihoterapijskog rada dr. Mirović od 1997. bavi se i društvenim aktivizmom u području mentalnog zdravlja, kroz vlastite inicijative i projekte, kao i kroz suradnju s brojnim organizacijama iz regije. Dr. Mirović je idejni tvorac i pokretač projekta „Trauma – naša priča“, autorica i voditeljica serijala „Heroji traume“ i „ZOOMiranje traume“. Ona je i autorica/suautorica kartica za shema terapiju, tri knjige, sedam poglavlja u knjigama i brojnih znanstvenih radova na temu psihoterapije i traume.